Simhallen öppen

augusti 31, 2011

Simhallen har öppnat efter sommaruppehållet. Jag har varit där idag och tagit mig några simtag. Min nya lugnare inställning till konditionsträning är mycket roligare än förra årets tokträning. Nu hinner jag tex. njuta av att flyta omkring i det mjuka vattnet istället för att känna att hjärtat ska explodera. Att simma är roligt en stund, och efter 30 minuter är jag less. Idag blev det mest bröstsim men även lite frisim, omväxling är bra. Jag hittade också ett par simfötter som jag provade dyka med, synd att man måste hämta luft hela tiden. Att göra motion till lek är smart, är det roligt så är det ju inte tråkigt :) Nä, vad jag börjar svamla, nu måste jag gå i säng och försöka återhämta mig från veckans sömnbrist. God natt!


Jag ska göra kaos med han!

augusti 31, 2011

Så säger min mage till mig.

De senaste tiden har min mage inte varit särskilt stabil, jag vet inte om jag vill kalla det för skov, men något liknande i alla fall. Jag tror det är kosten som ställer till problemen, kanske den tunga träning, eller en kombination av båda.

Jag kommer att skära ner på fibrerna för att lätta på arbetsbördan för tarmen. Havregrynsgröt har jag haft problem med tidigare, men under den senaste veckan har jag försökt äta det ändå. Det blir alltså inge mer gröt och broccoli ett tag framöver.


Cykla i skogen

augusti 29, 2011

Att motionera ute i naturen tycker jag är perfekt, det är mycket trevligare än bland höghus och asfalt. Att ge sig ut på upptäcktsfärd utan mål kan vara ganska spännande, tankarna på själva träningen gör sig inte lika påmind då. För att göra det extra skoj så har jag börjat ta cykel ut i skogen. Jag köpte nämligen en sprillans ny mountainbike i slutet av sommaren, men eftersom jag varit förkyld har jag inte orkat med det förrän nu.

I helgen har jag varit ute och utforskat vildmarken och det har varit både jobbigt och roligt. Vi har en skidbacke där jag bor och det är ett bra ställe att få lite extra utmaning. Det var tungt vissa bitar då jag blev tvungen att bära cykeln på ryggen på de värsta ställena. Bättre var det bland stigarna omkring elljusspåret, där är backarna enklare och man behöver inte bära på cykeln :)

Detta är också ett motionssätt som är skonsamt mot dåliga knän.

Jag och cykeln vilar vid en sjö.

Jag, cykeln och ett träd vilar i skogen :)



Valio laktosfri mjölk

augusti 28, 2011

Sojamjölken smakade sött och inte så mjölkigt. Valios laktosfria mjölk är bättre när jag bara vill dricka mjölk. Denna är lite dyrare än soja- och havremjölk, och lite mer än dubbelt så dyr som vanlig mjölk. Det lutar nog att fortsätta med denna mjölk framöver, men jag kommer att dricka lite mindre.


Sojamjölk

augusti 26, 2011

Jag dricker och äter massor med mjölkprodukter varje dag. Jag dricker mjölk 5 gånger per dag, äter keso 2 gånger per dag, äter yoghurt och fil 1 gång per dag, samt vassleprotein vid träning. Detta kanske inte är så bra för magen, det kan i alla fall inte göra saken bättre. Jag har aldrig riktigt känt att laktos varit ett problem, men det kanske är dags att tänka om. Känslan i magen har inte varit så bra sista veckorna, jag har känt mig spänd och luftig kan man säga :)

Idag har jag tagit steget att börja skära ner på det värsta. Jag slutar dricka vanlig mjölk, när jag måste ha mjölk blir det sojamjölk. Keso, fil och yoghurt slutar jag med helt ett tag framöver. Vassleproteinet kommer jag fortsätta med, det prioriterar jag. Det finns också det dyrare ”rent vassleproteinisolat” som har låg laktoshalt, men jag använder mitt vanliga först innan jag köper nytt.

Hur detta äventyr slutar får tiden visa.


Smoothies

augusti 25, 2011

Min lillasyster är duktig på att röra ihop nyttiga och goda smakupplevelser. Hon har inspirerat mig till att faktiskt använda den fina stavmixer jag en gång fått.

Igår gjorde jag en smaskig smoothie med frysta jordgubbar och banan. När man använder frysta råvaror blir det nästa som glass. Jag vet egentligen inte riktigt hur man gör en smoothie så jag körde på känn, och jag tog det jag hade hemma.

120g Jordgubbar (frysta)
60g Banan (fryst)
2dl Mjölk 0,5%
1dl A-fil 3%

Tänk på att skala bananen innan den fryses in. Jordgubbar och  banan kan tina lite för att vara lättare att mixa. Drick eller ät direkt för garanterad brain freeze.


Röntgen av knä

augusti 25, 2011

Idag har jag varit på vårdcentralen och röntgat mitt knä, det var ingen magnetröntgen utan en vanlig slätröntgen som bara visar skelettet. Nu väntar jag på en tid hos en speciallist på ett lasarett i närheten, där får jag höra hur vi kommer att gå vidare.

To be continued!


Träningsvärk

augusti 24, 2011

Idag är det vilodag från träningen och det kan behövas, jag har nämligen ordentligt med träningsvärk. Detta är inte så konstigt eftersom jag haft ett långt uppehåll, men det ska kännas om det ska ge nått. Träningsvärk är något jag kommer att sträva efter, då vet jag att jag gjort mitt jobb. Problemet är att kroppen blir van övningar och belastningar efter ett tag, det gäller att variera sig och aldrig låta kroppen vänja sig. Imorgon är det dags igen och jag längtar :)


Seriös styrketräning

augusti 23, 2011

Nu är jag igång med träningen på allvar, vare sig jag är helt frisk eller ej. Igår körde jag mitt första riktiga styrkepass efter ett program som jag gjorde innan sommaren. Jag tränar varje muskelgrupp 2 gånger i veckan, fördelat på 4 dagar, ca 1 timme per pass. Jag har valt att börja med ett ganska högt antal repetitioner och jag försöker ligga omkring 11-12, och 5 set per muskelgrupp fördelat på två övningar. Jag har ungefär 60-90 sekunders vila mellan varje set.

Tidigare har jag kört igenom varje muskel 1 gång per vecka, men då tränade jag också varje muskelgrupp längre tid per pass. Jag kommer säkert att gå tillbaka till detta när jag behöver variation från nuvarande upplägg.

Konditionen ska jag ta det lugnt med, men några lättare konditionspass per vecka ska jag ta mig tid till. De senaste åren har jag kört mycket kondition, förutom denna sommar. Jag gissar att energin inte räckte till både kondition och samtidigt få bra respons från gymmet (vilket är ett känt faktum).

Varje eller varannan vecka kommer jag att gå ner i reps och köra tyngre för att variera mig. Som många andra brukar jag köra fast efter ett tag, men jag får se hur detta upplägg fungerar.

Gårdagens pass gick bra ändå tills jag körde framsida ben, efter knäböj och benpress mådde jag riktigt illa. Förhoppningsvis kommer jag må bättre när vanan att träna på morgonen återfinner sig.

Energiintaget kommer jag att öka och jag hoppas magen pallar för det. Jag har planerat att lägga på mig några kilon detta år. Men mer om detta i ett annat inlägg.


Nystädat

augusti 22, 2011

Denna helgen har delvis gått till en ordentligt städning. Nu när jag är klar med hela lägenheten känns det riktigt, riktigt bra. Jag har slängt bort gamla saker som jag förvarat under sängen, jag vill ha det lättstädat i framtiden. Alla grejer som legat framme har jag lagt undan i bra förvaringsutrymmen. Jag har dammtorkat bokhyllor, fönster och möbler, dammsugit och skurat alla golv, samt diskat och fått bort allt i köket. Nu är det rent och fräsch överallt!

Det tar inte mycket tid att hålla efter, men lämnar jag framme och tänker att jag tar det senare så växer oredan snabbt. Nu kan jag tänka på annat än att städa i alla fall :)


%d bloggare gillar detta: